יום שלישי, 9 ביוני 2015

צמיחה לגובה פירות וירקות

פירות וירקות צמיחה והתפתחות לגובה


מלבד הגדילה לגובה הצמיחה וההיתפתחות הגופנית, לפירות וירקות בעלי תפקיד מכריע בשמירה על אורח חיים בריא.

הפירות והירקות מהווים מקור מצוין לויטמינים, מינרלים וסיבים. למשל: אשלגן וחומצה פולית (folates). ויטמין A מסייע בהתפתחות העצמות ורקמות.


פירות, כגון: מלונים, אשכולית, פפאיה, מנגו, פסיפלורה, אבטיח ומשמש מכילים שפע של ויטמין A או יותר נכול קרוטנואידים (נגזרות צמחיות של ויטמין A).
ויטמין A נמצא גם בירקות, כמו גזר, אפונה, דלעת, ברוקולי, תרד, כרוב, בטטה. פירות הדר, פירות יער, תפוחי אדמה ועגבניות מכילים: ויטמין C המסייע בצמיחה בריאה של העצמות וחיונית לגובה האדם.

ויטמין A כאמור חיוני לבריאות תקינה. מקדם לצמיחה וחיזוק מערכת החיסונית ורבייה. עם זאת, המחקרים אחרונים מצביעים על כך שיותר מדי ויטמין A, במיוחד בצורה של רטינול (שמקורו בעולם החי), עשוי להיות רעיל עצמות שלך. עובדה זו נובעת עקב הצטברותו בגוף לרמות מוגזמות.


איך ויטמין A משפיע על התפתחות העצמות ?

ויטמין A חיוני לצמיחת עצם, למערכת הרבייה, לחלוקת התאים והתמיינותם. הויטמין חשוב לבריאות עצמות. עם זאת, יותר מדי ויטמין נקשר לאובדן עצם ועלייה בסיכון לשברים בעצם הירך.
מדענים מאמינים כי כמויות עודפות של ויטמין עשויות לעורר עלייה בפעילות התאים האוסטאוקלסטים (osteoclasts) אילו הם תאים בעלי פעילות קטבולים לעצמות (תאים מפרקי עצם). החוקרים מאמינים שיותר מדי ויטמין עלול להפריע לפעולת ויטמין D, אשר ממלא תפקיד חשוב בשמירה על מסת העצם.

רטינול הינו הצורה הפעילה של ויטמין A. רטינול בצורותיו הסינטתיות כרטינואידים (retinoid) סינתטיות שהם דומים מבחינה כימית לויטמין A משמשים לטיפול במחלות כמו: אקנה, פסוריאזיס, ומחלות עור אחרות. הנ"ל הוכחו כבעלי השפעה שלילית על בריאות העצם.
שימוש בתרופות אלה בילדים ובני נוער עשוי להיות קשור לעיכוב בצמיחה לגובה ובהתפתחות הגופנית.

בטא-קרוטן, לעומת זאת, נחשב לבטוח ואינו קשור לתופעות לוואי כמו בעצמות או במקום אחר בגוף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה